Ik krijg van onze docenten regelmatig de vraag hoe om te gaan met cursisten die weigeren te wisselen van partner tijdens de les. Bij ons stellen wij het wisselen van partner niet verplicht maar meestal hoef je dit ook helemaal niet verplicht te stellen. Met een aantal eenvoudige strategieën kan je vrijwel iedere cursist laten wisselen van partner.

Let wel; de regio waar je lesgeeft kan een grote rol spelen. Zo zal je in de grote stad mensen gemakkelijker laten wisselen van partner dan in een klein dorpje in het midden van het land.

WAT KAN JE DOEN?

  1. Verplaats je in de cursist(e)
    Toen ik jaren geleden zelf op dansles ging was dat met mijn zus Annemarie. Wij weigerden destijds, tegen beter weten in, te wisselen van partner. Omdat ik uit die tijd heel goed weet hoe het voelt om niet te willen wisselen van partner, kan ik mij heel goed in die cursist(e) verplaatsen die dat ook niet wilt. Als een cursist(e) zich begrepen voelt zal hij/zij veel eerder geneigd zijn naar je te luisteren. Je kan bijvoorbeeld laten merken dat jij je in hem/haar kan verplaatsen door een persoonlijk verhaal te vertellen.
  2. Stel het niet verplicht
    Stel het wisselen van partner tijdens de dansles niet verplicht. Je wilt namelijk niet dat mensen tegen hun zin in gaan wisselen van partner. Ze moeten wel zelf achter hun beslissing staan. Dit kan je bereiken door ze voldoende redenen te geven om te wisselen van partner.
  3. Bereid ze voor en vertel waarom
    Als je tijdens een gemiddelde beginnerles plotseling, zonder enige voorbereiding, roept: ‘wissel van partner’ dan zal je wellicht op enige weerstand stuiten. Een van de gouden tips is dan ook: bereid ze voor op het wisselen en vertel waarom. Dit doe je door 10 minuten voordat je laat wisselen aan te geven dat er eigenlijk maar één manier is om te ontdekken of ze het goed doen; en dat is door het ook met iemand anders uit te proberen. Kondig aan dat ze over 10 minuten gaan wisselen. Kondig het na 5 minuten nogmaals aan. Op deze manier kunnen de cursisten zich voorbereiden op het moment waarop gewisseld wordt.
  4. Vertel hoe vaak ze gaan wisselen
    Als ik liever de hele avond met mijn eigen danspartner blijf dansen dan zal ik niet snel geneigd zijn om te wisselen van partner, TENZIJ ik vooraf weet wanneer ik weer terug kom bij mijn eigen partner. Om de grens zo laag mogelijk te houden vertel ik mijn cursisten in het begin dat we maximaal 3 keer wisselen van partner en daarna weer teruggaan naar onze eerste partner. Zorg er wel voor dat jij je als docent hieraan houdt en dat je niet het vertrouwen beschadigd van de cursisten door nog een paar keer door te wisselen. Als het vertrouwen er eenmaal is kan je vaker laten wisselen van partner. Maar ook dan is het goed om het aan te kondigen.
  5. Dans met ze mee
    Als je merkt dat een bepaald koppel echt niet wilt wisselen dan kan je het proberen door zelf als docent / assistente met ze te gaan dansen. Op deze manier kunnen ze ontdekken dat het heel nuttig kan zijn om te wisselen van partner.
  6. High Ten
    Ik zag de High Ten de eerste keer in de les van Edie the Salsafreak. Zij slaagde erin om iedere keer alle deelnemers 100% te laten wisselen. Toen ik haar vroeg hoe ze dat deed vertelde ze mij dat het de High Ten was die het verschil maakte. Door je handen omhoog te brengen en ze tegen de handen van je partner aan te slaan, sluit je het dansje met je vorige partner af om door te gaan naar een nieuwe partner.

    Het geven van een high ten is een geweldige manier om 'te vieren' dat je van partner wisselt

    Het geven van een high ten is een geweldige manier om ‘te vieren’ dat je van partner wisselt

Tip:
Zijn er meer heren dan dames in je les? Laat dan de dames doordraaien naar de volgende partner. Zijn er meer dames dan heren? Laat dan de heren doordraaien naar de volgende partner. Met andere woorden: je laat de groep die in de minderheid is doordraaien. De anderen blijven staan.

Mocht iemand blijven weigeren dan vraag ik ze meestal om iets buiten de groep te gaan staan. Dit zodat anderen gemakkelijk kunnen zien wie hun volgende partner wordt.

VRAGEN

  1. HOE GA JIJ OM MET CURSISTEN DIE WEIGEREN TE WISSELEN TIJDENS DE LES?
  2. WAT DOE JIJ OM MENSEN TE LATEN WISSELEN VAN PARTNER?
  3. VIND JIJ HET WISSELEN BELANGRIJK? ZO JA, WAAROM EN ZO NEE, WAAROM NIET?

Bovenstaande onderwerp worden uitvoerig behandeld tijdens onze docentenopleidingen deel I en deel II. Klik HIER voor meer info.

X