Volgende maand starten we overal met onze nieuwe cursussen. Voorafgaand is er dan een volledige week met Gratis Proeflessen.

Na afloop van de gratis proeflessen analyseer ik dan altijd wie van degene die naar een proefles is geweest zich ook daadwerkelijk heeft ingeschreven en wie niet.

Diegenen die zich niet hebben ingeschreven stuur ik een mail met een aantal vragen. De laatste vraag die ik stel is: ‘wat hadden wij anders kunnen doen om je wel in te laten schrijven voor een cursus‘. Natuurlijk krijgen we dan regelmatig hele goede tips. Het meest gehoorde antwoord is: Niets!

Ze leggen dan meestal uit dat de lessen qua tijd niet uitkomen. En dan komen er heel vaak complimenten. Deze complimenten gaan meestal niet over ons uniforme lesprogramma. Ze gaan ook niet over de locatie en ook niet over het feit dat cursisten gratis naar een van onze feesten mogen tijdens het seizoen. Nee, de meeste complimenten gaan over onze docenten!

Ik ben persoonlijk erg dankbaar en trots om met zo’n geweldig team van docenten en assistenten te mogen samenwerken. Allemaal docenten die met bezieling hun passie met de cursisten delen.

In een van de reacties die ik een tijd geleden ontving vertelde ene Jan, een ex-cursist, dat hij voor zijn werk moest verhuizen en les ging volgen bij een andere dansschool. Na slechts 2 lessen in het seizoen besloot hij te stoppen met de lessen. Hij vond de lessen niet leuk, niet gezellig, ongestructureerd en onduidelijk. Later bleek dat het voor de docent in kwestie pas de 2e keer was dat hij voor een groep stond.

Hoe vaak gebeurt het dat een beginner voor de eerste keer een dansles binnenstapt en een vervelende ervaring krijgt?

Het antwoord is helaas: Te vaak!

Zo’n beginner heeft geen vergelijkingsmateriaal en de Salsa (of een andere dans) krijgt helaas geen 2e kans om een 1e indruk te maken. En dus is de kans dat deze beginner de komende tien jaar nog een keer een dansles binnenloopt nihil.

En hoewel we in Nederland geweldige dansscholen en dansdocenten hebben horen we toch met enige regelmaat dat mensen zonder enige voorbereiding, training of opleiding besluiten dansles te gaan geven. Daarmee wil ik niet zeggen dat deze lessen per definitie slecht zijn.

Toch zou ik je aanraden jezelf goed voor te bereiden voordat je besluit je passie, hoe goed bedoelt ook,  met anderen te delen. Want voor wie doe je het nu eigenlijk? 

Een goede danser is nog geen goede docent!

Wat kan jij doen om goed voorbereid aan het avontuur van lesgeven te beginnen?

  1. Je kan jezelf voorbereiden door in eerste instantie zelf heel veel danslessen te volgen.
  2. Daarnaast kan je trainingen en privélessen nemen bij ervaren docenten.
  3. En je kan een docentenopleiding volgen. In deze opleiding komt ALLES (en ik overdrijf niet) aan bod wat je MOET weten voordat je voor een groep gaat staan.  Je hebt op 25 maart as. de kans om gratis mee te doen met een 4 uur durende training: Dance Teaching Strategies. Onderaan vind je meer informatie. 

Maar hoe voorkom je als (beginnende) docent dat je een slechte dansles geeft en hoe herken je als cursist een slechte dansles? 

Ik kan waarschijnlijk wel 50 tips opschrijven maar hier komen de 6 meest gemaakte fouten door startende dansdocenten:

1 Slechte voorbereiding
Een van de meest gemaakte fouten is dat dansdocenten zich niet of nauwelijks voorbereiden. Een gemakkelijke oefening om uit te voeren is nog geen gemakkelijke oefening om uit te leggen. Zorg dus dat je het lesprogramma (als dit er is) voor de aankomende les in je hoofd hebt zitten en ook de volgorde waarin je dit gaat geven. Bepaal hoeveel tijd je per onderdeel wilt besteden en hou enige ruimte voor onverwachte vertragingen. Bepaal ook waar er eventuele problemen kunnen ontstaan en bedenk wat voor vragen er zouden kunnen komen. Bereid je muziek voor. Zorg dat het tempo van de muziek past bij de oefeningen. En, indien mogelijk, bereid met je partner voor, wie welk gedeelte uitlegt. Zorg ook dat je weet wat je de week erna gaat doen zodat je daar naartoe kan werken. 

2 Geen of slecht lesprogramma
Ik blijf het maar horen; scholen die geen lesprogramma hebben. Ik noem dit zelf de ‘doe maar wat’ cursus. Een lesprogramma (in ieder geval voor de eerste 4 cursussen) zorgt voor een logische opbouw, voor structuur en voor duidelijkheid. Niet alleen voor je cursisten maar ook voor jezelf. Juist door te werken met een lesprogramma kan je belangrijke onderdelen herhalen en herhalingen zorgen ervoor dat combinaties worden verankerd.

3 Teveel willen doen
Er is een Engels gezegde: If you want to teach people nothing? Teach them everything!
De kunst van een goede les is mensen datgene te geven wat ze, na enige moeite,  comfortabel aankunnen. Een goede leraar kan een hele interessante les geven en daarin slechts 1 basispas behandelen. Een minder goede dansdocent is na 5 minuten klaar met het uitleggen van een basispas en wil dan maar meteen door naar de volgende pas. Deze docent heeft simpelweg te weinig inhoudelijke kennis om een basispas heel interessant te maken met veel nuttige tips en aanwijzingen. Verdiep je dus in de materie en geef nuttige en inhoudelijke tips. Focus vooral op wat mensen WEL moeten doen en niet op wat ze NIET moeten doen.

4 Discussie met je danspartner
Zorg dat je een eenheid vormt met je partner. Je valt elkaar, hoe oneens je het ook met elkaar bent, NOOIT af! Je kan altijd achteraf met elkaar overleggen maar laat nooit merken voor de groep dat je het niet met elkaar eens bent.

discussie

5 Geen persoonlijke aandacht
Binnen de docentenopleiding opleiding werken we met het systeem: CRC. Deze term staat voor Contact, Response, Compliment/Comment en is afkomst uit de fitness wereld. Het streven is om iedere cursist een moment (of meerdere momenten) een contactmoment te geven met daarop volgend een compliment of een verbetertip. 

Saaie en ongezellige les
Van alle punten is dit de belangrijkste. Mensen die naar een dansles gaan zijn een avondje uit. Natuurlijk komen ze om iets te leren maar mensen leren nu eenmaal sneller als ze het naar hun zin hebben. Hoe voorkom je dat een les ongezellig en saai is? Speel met je stem (intonatie) en je lichaam (lichaamstaal), maak grapjes en zorg voor voldoende afwisseling in de les. Laat regelmatig wisselen van partner, dim het licht tijdens bepaalde oefeningen (creëer een feeststemming), en laat (als het mogelijk is) vrij dansen na de les. Let op: hoe kleiner de groep, hoe meer de sfeer afhangt van de docent(en).

In onze docentenopleidingen komen bovenstaande punten en nog veel en veel meer uitgebreid aan bod. Op zondag 25 maart organiseren wij een 4 uur durende gratis docententraining Deze training zit vol bruikbare tips, tools en strategieën om je goed voor te bereiden op het docentschap. 

Meld je HIER aan voor de gratis training.

 

VRAAG

1. WAT IS VOOR JOU EEN GOEDE DOCENT?

 

Meld je HIER aan voor de gratis training.

 

Stel je onze blogs op prijs? Deel deze dan Facebook en andere social media. 

X