Heb je weleens naar een show van Irish Dance gekeken?
Zo’n 50 heren en dames op een rij, die tot in de perfectie synchroon met elkaar bewegen.

Wat zie jij als er één van die 50 een heel klein foutje maakt?
Juist! Het valt je op! Je ziet het meteen! En je eerste is reactie is er waarschijnlijk een van: ‘aaaaah, wat jammer!

Hoe kan dit? Hoe kan het zijn dat één van de dansers een heel klein foutje maakt en dat jouw oog dat onmiddellijk opmerkt? Hoe komt het dat jij zo snel en zo goed kan focussen op wat er mis gaat en minder op wat er goed gaat?

Je had namelijk ook naar die andere 49 dansers kunnen kijken, en kunnen zeggen ‘ Wow! zag je dat?  Hoe al die 49 dansers prachtig synchroon bleven dansen?’
Maar zelfs als je dat zou zeggen, dan nog zou die ene fout je hebben moeten opvallen om te constateren dat die andere 49 het goed deden.

Als tussen 100 Ierse dansers, 1 persoon een fout maakt, dan zien we dat! Hoe komt dat?

Als tussen 100 Ierse dansers, 1 persoon een fout maakt, dan zien we dat! Hoe komt dat?

Het is een aangeboren talent waarmee wij in staat worden gesteld afwijkingen en gevaar te signaleren. Als je een paar honderd jaar geleden als jager leefde was het wel handig om, als je een kudde bizons bekeek, zo snel mogelijk te signaleren of er eentje jouw kant op kwam rennen.

Wat heeft dit nu allemaal met het geven van danslessen te maken?

Let op! Dit aangeboren talent kan je ontzettend goed gebruiken tijdens je danslessen! De methode om dit talent in te zetten is een van de meest belangrijke en meest gebruikte tools die, dansleraren over de hele wereld, gebruiken om mensen snel, concreet en duidelijk aanwijzingen te geven. Ik noem deze tool: de Quick Scan!

De Quick Scan
Door een grote of een kleine groep mensen tegelijk, op jouw cueing, een bepaalde beweging uit te laten voeren, kan je met de Quick Scan snel zien wat er misgaat. Een voorwaarde hiervoor is dat iedereen in dezelfde richting staat. Als één of meerdere dansparen in tegengestelde richting staan dan verstoort dit het beeld. Ik noem dit in mijn lessen ‘spookdansen’; ze dansen als het ware tegen het verkeer in.

Ons menselijk ook is in staat een grote oppervlakte te scannen en de uitzonderingen ter filteren

Ons menselijk ook is in staat een grote oppervlakte te scannen en de uitzonderingen ter filteren

Positie en richting
Over het algemeen wordt er les gegeven vanuit het midden van de zaal. Jij staat met je assistent(e) in het midden, en de groep staat om jullie heen. Als je lesgeeft vanuit een cirkelpositie dan is het belangrijk om na een aantal keren de andere kant op te gaan staan. Hierdoor zien de mensen het voorbeeld ook van een andere kant.

Als je geen lesgeeft vanuit een cirkelpositie dan geef je meestal les vanuit de zijkant van de zaal. Vanaf de zijkant ziet iedereen het voorbeeld van dezelfde kant. Het is handig dat je dan de groep deelnemers regelmatig laat wisselen. Dus mensen die vooraan staan gaan naar achteren en andersom.

De fouten verzamelen
Bij het verzamelen van de fouten is het belangrijk dat je een onderscheid maakt tussen die fouten die door één persoon worden gemaakt en de fouten die door meerdere personen worden gemaakt. Bij de eerste hoef je het niet voor iedereen te behandelen. Je kan bijv. wachten tot de muziek aangaat en de persoon dan 1:1 helpen. Die fouten die door meerdere personen worden gemaakt kan je verzamelen om deze gezamenlijk te behandelen.

Maak een selectie
Als je de afwijkingen/fouten eenmaal hebt verzameld moet je een selectie maken van de belangrijkste fouten. Het is aan te raden om er maximaal 3 te behandelen. Als je meer dan 3 fouten behandeld, wordt het al snel een lang verhaal. Tenslotte heeft niet iedereen het fout gedaan. Voor een deel van de groep wordt het dus al snel saai als je te lang gaat uitleggen.

Focus op wat ze WEL moeten doen
Als je de fouten bespreekt, focus dan vooral op wat ze WEL moeten doen. Een deelnemer heeft er niet veel aan om alleen maar te horen wat hij/zij niet moet doen dus geef vooral veel tips over hoe het wel moet.
Oefen het daarna een paar keer en ga dan verder met de oefening/les.
(zie ook het artikel over de blauwe olifant)

Als je al lesgeeft dan weet ik zeker dat je bovenstaande (op een bepaalde manier) al doet, bewust of onbewust. Door je er meer bewust van te worden kan je het nòg beter toepassen. Geef je nog geen les? Dan is dit een tool die je absoluut wilt beheersen als je eenmaal les gaat geven.

Hierbij alles nog een keer op een rij:

1. Neem een duidelijke positie in. Of in het midden, of aan de zijkant van de zaal
2. Zorg dat iedereen in dezelfde richting staat
3. Laat de hele groep hetzelfde doen op jouw cueing
4. Observeer de afwijkingen/fouten en verzamel deze
5. Herhaal het meerdere keren voordat je de fout bespreekt. Soms lost een foutje zich vanzelf op.
6. Maak een selectie van de gemaakte fouten en bespreek deze (maximaal 3)
7. Focus in je uitleg vooral op wat ze WEL moeten doen
8. Oefen het nu groepsgewijs en focus op de verbeterpunten
9. Geef gelegenheid tot het stellen van vragen
10. Zet de muziek aan en have fun!

Deze en nog veel meer tools, tactieken en strategieën leer je tijdens onze docentenopleiding.

Ik heb 4 vragen voor je

  1. Geef jij al les?  En zo ja, hoe lang?
  2. Wat vind je van de 2 wekelijkse artikelen voor docenten?
  3. Waarover zou jij graag meer willen weten?
  4. Gebruik jij de Quick Scan, of een soortgelijke tool? Zo ja, wat zijn jouw ervaringen?

Keep teaching!

Morry Krispijn
Salsaventura

X