Een van de meest gehoorde opmerkingen over onze danslessen is dat er veel structuur wordt geboden. Dit komt mede door ons uniforme lesprogramma. Hierdoor kan een cursist(e) een gemiste les eenvoudig inhalen in een andere stad, bij een andere docent, op een andere dag, en toch dezelfde les volgen. Maar er is ook een andere reden waarom cursisten onze lessen als gestructureerd en duidelijk ervaren. En dat komt door onze Circle of Instruction.

Wat is de circle of instruction?

Een aantal jaar geleden deed een cursist een onderzoekje op het gebied van NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren). Vanuit de NLP wordt ervan uitgegaan dat iedereen alles kan leren door anderen, die al iets beheersen, te modelleren. Deze dame onderzocht gedurende een aantal weken mijn lessen maar ook de manier waarop ik mij voorbereidde. Zij ontdekte daarbij dat ik iedere les een vast patroon van stappen volgde waardoor de les een sterke structuur kreeg. Ik was mij daar tot op dat moment niet van bewust. Ik was, zoals ze dat noemen, onbewust bekwaam.

Doordat zij mij precies kon vertellen wat ik deed, werd ik mij er niet alleen meer bewust van (ik werd bewust bekwaam); ik kon het nu ook veel krachtiger inzetten om mijn doel nog veel sneller te bereiken. Daarnaast had ik nu ook een manier gevonden om dit stappenplan over te dragen aan onze docenten en in onze docentenopleiding.  Ik ben ervan overtuigd dat wij, door dit stappenplan, in staat zijn mensen 2 tot 3 keer sneller iets aan te leren dan ervoor het geval was.

Zoals gezegd gaat het om het volgen van een aantal stappen gedurende een les die in feite steeds hetzelfde zijn. Ben je er klaar voor? Hier gaan we:

Stap 1: Positionering
Als iedereen in dezelfde richting en lijn staat is het gemakkelijk de uitzonderingen te constaterenBegin met het positioneren van de groep. Laat iedereen een bepaalde plek en richting innemen. Dit is afhankelijk van hetgeen je gaat behandelen. Zo zal een groep anders gaan staan als je met partnerwork begint dan met een solo.

Als iedereen in dezelfde richting en lijn staat is het gemakkelijk de uitzonderingen te constateren.

Stap 2: CRC
Vanuit de fitness wordt de term CRC gebruikt. Dit staat voor Contact – Response – Compliment/Comment. Met andere woorden: je maakt contact met de groep of met een individu, je zorgt dat er een response komt (een antwoord of reactie) en er volgt een compliment of commentaar (correctie).
Bijvoorbeeld: je kan de gehele groep vragen: ‘Wie van jullie is er nog gaan dansen afgelopen weekend?’. Hoewel niet iedereen zal zijn gaan dansen, is er wel contact met de gehele groep omdat je aan de gehele groep de vraag hebt gesteld. Als nu 50% zijn/haar hand opsteekt, kan jij daar weer op ingaan met een opmerking als ‘wow, geweldig! Gefeliciteerd! En? Hoe was het? ‘

Je kan stap 1 en 2 ook omdraaien en eerst beginnen met het contactmoment.

Stap 3: Het geven van een voorbeeld
Een groot deel van de mensen leert het gemakkelijkste door iets te zien. Het is dus belangrijk dat je voordat je iets gaat uitleggen een voorbeeld geeft van wat ze gaan leren. Dit kan je op 2 manieren doen: de bescheiden manier , of de ‘showy’ manier. Dit hangt af van de groep waaraan je lesgeeft en wat je met het voorbeeld wilt bereiken.

Let op: een van de meest gemaakte fouten van docenten is om tijdens het voorbeeld uit te gaan leggen. Mocht je al iets uit willen leggen tijdens het voorbeeld, wat ik niet aan zou raden, hou het dan kort en krachtig. Mensen leren veel sneller door het zelf te doen dan naar een uitleg te luisteren zonder zelf mee te doen.

Stap 4: Uitleg tot 1e pitfall
Een pitfall is een valkuil; een moment in de oefening waarop iets mis kan gaan. Dit is vaak een moment dat er iets moeilijks moet worden gedaan. Het is belangrijk dat je uitlegt totdat deze 1e mogelijke valkuil zich voordoet. Doe dit een aantal keren, verhoog langzaam het tempo en zorg dat de groep het heeft door het ze te laten doen op jouw cueing zonder dat je zelf meedoet.

Stap 5: Uitleg tot 2e pitfall
Als er een 2e, 3e of 4e pitfall is bouw je het steeds in stukjes op tot aan de specifieke valkuil.

Stap 6: Voeg deel 1 en 2 samen,
verhoog langzaam het tempo en zorg dat de groep het heeft door het ze te laten doen op jouw cueing zonder dat je meedoet. Voeg hierna deel 2 en 3 samen enz.

Stap 7:Laat ze het 1 minuut zelf oefenen zonder cueing en zonder muziek
Dit doe je door de cursisten zelf te laten oefenen op hun eigen tempo.

practise_perfect

Stap 8: Doe het samen op muziek met cueing
Zet de muziek aan, doe met de groep mee zodat ze ook het voorbeeld zien en blijf tellen.

Stap 9: Laat de groep het zelf doen op muziek met cueing
Stop nu met meedoen en laat de groep doordansen op de muziek. Blijf tellen.

Stap 10: Laat de groep het zelf doen op muziek zonder cueing
Stop met tellen en laat de groep het zelf doen. Dit is vooral het geval bij partnerwork. In het geval van voetenwerk of shines is het handig mee te blijven tellen en aan te kondigen wanneer ze iets moeten inzetten.

Zodra de groep het zelf doet kan je als docent rondlopen om tips te geven.

 

Let op: Op zaterdag 23 september organiseren we een GRATIS DOCENTENTRAINING van maar liefst 3 uur.

Meld je snel aan want Vol = Vol!

 

VRAAG

HOE BELANGRIJK IS STRUCTUUR VOLGENS JOU IN EEN DANSLES?

 

Stel je de wekelijkse blog op prijs? Deel deze dan op Facebook en andere Social Media.

X