Heb jij jezelf als als man, zeker toen je pas begon met dansen, weleens afgevraagd waarom jouw danspartner het altijd beter lijkt te weten? Opmerkingen als: ‘Doe dan! Jezus, heb je het nu nog niet’? Klinken je dan (wellicht van een tijd geleden) herkenbaar in de oren.

Heb jij je als dame weleens onzeker gevoeld omdat je danspartner je op ieder foutje probeerde te wijzen en je vertelde wat je allemaal ‘fout’ deed? Opmerkingen als ‘Nee, dat doe je niet goed zo’, ‘je zet verkeerd af’, ‘je moet harder, zachter, meer naar rechts, meer naar links, hoger, lager afzetten’ komen je dan heel bekend voor.

Hoe komt dit? 

Waarom hebben vrouwen soms het idee dat mannen er ontzettend lang over doen om iets te leren?

En waarom hebben mannen toch zo’n behoefte om vrouwen te vertellen wat ze allemaal fout doen? 

Ten eerste kunnen we niet stellen dat ‘vrouwen’ of ‘mannen’ zus of zo zijn. We zijn immers niet allemaal hetzelfde. Wel is het hierboven beschreven gedrag voor veel mensen heel herkenbaar.

Ik weet zeker dat het volgende, als je ervoor openstaat, jouw danswereld voorgoed zou kunnen veranderen. Je zal, na het lezen van dit artikel, jouw danspartner(s) weleens beter kunnen begrijpen dan ooit tevoren.

Ben je er klaar voor? Fasten your seatbelt! 

blog-fasten-seatbelt

Stoelriemen vast. Het volgende zou je danswereld weleens totaal kunnen veranderen.

Om te beginnen moet je weten dat mannen en vrouwen niet op dezelfde manier leren. Althans, niet als het gaat om het aanleren van beweging.

Bij het aanleren van bewegen leren we voornamelijk op 3 verschillende manieren: Auditief, Visueel en Kinesthetisch.

Auditief wil zeggen dat je vooral leert door te lezen en/of te luisteren. Tijdens een dansles zal je dan vooral aandachtig naar de uitleg van de docent willen luisteren.

Visueel wil zeggen dat je vooral leert door te kijken. Je leert dan bijvoorbeeld vooral door naar het voorbeeld te kijken en het daarna zelf te proberen.

Kinesthetisch wil zeggen dat je vooral wilt voelen en ervaren. Je leert dan dus vooral door het zelf te doen.

Er is een 4e manier die tijdens onze docenten opleiding aan bod komt en dat is digitaal leren. Deze manier laat ik hier nog even buiten beschouwing.

avk

Nu is het niet zo dat je maar op 1 manier leert. We gebruiken allemaal deze 3 vormen van leren maar meestal is de ene manier van leren bij iemand dominanter aanwezig dan de andere manier.

HOE LEREN MANNEN? 

Als het gaat om het aanleren van beweging dan willen mannen (in het algemeen) het liefst eerst het voorbeeld zien en daarbij de uitleg horen. Daarna vinden ze het handig om het nog een keer te zien en de uitleg nog een keer te horen. Daarna willen ze het graag oefenen maar nog altijd met de bijbehorende uitleg en het bijbehorende voorbeeld. Dit zodat ze tijdens het oefenen nog altijd kunnen horen en zien wat de bedoeling is. Tijdens dit gehele proces wordt het geleerde opgeslagen in een interne database waarna ze, na het dus meerdere keren te hebben gehoord, gezien en geoefend te hebben, zelfstandig kunnen oefenen. Pas na dit proces komt er enige ruimte vrij om te gaan…. Jawel dames; VOELEN!

men-women

HOE LEREN VROUWEN? 

Bij vrouwen werkt dit proces in de omgekeerde richting. Vrouwen willen graag kort en bondig de uitleg horen en wellicht een of twee keer het voorbeeld zien. Daarna, jawel heren, willen de dames gaan VOELEN. En alleen, ik herhaal, alleen als het NIET lukt, dan vragen ze om een uitleg en een voorbeeld. Het wonderbaarlijke is dat vrouwen vaak niet eens nog een voorbeeld of uitleg nodig hebben. Ze leren juist door te VOELEN. Dat is dan ook de voornaamste reden dat ze soms de docent vragen ‘kan je het keer met mij doen?’. Nee, heren, dat is niet om jou te laten zien dat jij het niet kan! Het is voor haar een manier om te leren.

Vrouwen beginnen dus te leren, waar mannen eindigen, bij het voelen!

Nu leg ik dit proces altijd aan mijn cursisten uit aan het begin van een beginners 1 cursus en het doet wonderen. Het zorgt er namelijk voor dat mannen en vrouwen begrijpen dat ze op een andere manier leren. Daarmee leren ze ook meer geduld en begrip voor elkaar op te brengen.

Maar Morry, hoe zit het nu met die betweterige mannen die mij altijd de les proberen te leren en mij zo onzeker maken? Om te beginnen kan niemand jou onzeker maken. Dit klinkt misschien hard maar de enige die jou onzeker kan maken ben jijzelf. Natuurlijk begrijp ik wel wat je bedoelt en het volgende kan je misschien helpen.

Er zijn 2 mogelijkheden;

De eerste mogelijkheid is wat ik noem: ‘de afleidingstrategie’.
Door jou als dame te vertellen wat je ‘fout’ doet leidt dat de aandacht af van hem. De meeste heren doen dit niet bewust. Het is een onbewust mechanisme wat ervoor zorgt dat ze minder bezig hoeven te zijn met hun eigen tekortkomingen dan met die van jou.

De tweede mogelijkheid is ‘de redder’.
Deze mannen willen je vooral helpen. Ze hebben de uitleg al vaker gehoord, hebben de oefening al vaker gezien, hebben dit opgeslagen in hun database en hebben nu echt de behoefte om jou te helpen. Hoe probeert hij jou te helpen? Door het je te vertellen en als het kan het je te laten zien. Waarom? Want zo leert hij!

Als deze man zou beseffen dat jij als dame vooral leert door te voelen dan zou hij het geheel anders aanpakken. Jij hebt er als dame meer aan om 10 keer een dubbele draai te oefenen door het steeds opnieuw te doen. Daarna zijn wat korte en bondige tips erg welkom om het daarna nog een keer of 10 te doen. Zo leren vrouwen.

Dus dame, heb geduld met de heren. Ze gaan pas voelen nadat ze het hebben gezien, gevoeld en hebben geoefend.

Heren, bespaar die dames je uitvoerige uitleg. Ze wilt het vooral voelen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad en lees graag je reactie in het veld hieronder. 

Tijdens onze gratis docententraining komt bovenstaande uitgebreid aan bod.

Stel je deze blog op prijs? Deel deze dan op Facebook en andere Social Media waarvoor dank!

X