Voor de dames
Je komt binnen op een feest en voordat je goed en wel om je heen hebt gekeken word je ten dans gevraagd.
This is your lucky night! Je herkent het heerlijke nummer, je partner neemt je met een vriendelijke glimlach mee naar een veilige plek op de dansvloer, hij neemt je in zijn armen en… here you go! Tijdens de eerste cross body lead kijkt hij je vriendelijk aan en na de eerste draai naar rechts zie je zijn ogen afdwalen. Aan het eind van de 2e cross body lead lijkt hij nog meer afgeleid.
Hij kijkt je inmiddels niet meer aan, kijkt vooral langs je heen en met enige regelmaat rollen zijn ogen omhoog. Je kijkt voorzichtig over je schouder en omhoog maar je ogen kunnen niets vinden wat voor al deze afleiding zorgt. Je partner heeft, zo lijkt het, jou, de muziek en daarmee het moment verlaten. Herkenbaar?
Voor de heren
Ook heren zullen het volgende herkennen; Je bent met een dame aan het dansen maar ze lijkt daar niet te zijn, in het moment, met jou. Je kijkt haar aan, steeds intenser, op zoek naar oogcontact, op zoek naar die glimlach.
Maar helaas; ze lijkt met alles bezig behalve met jou! Ze lijkt volledig afgesloten van het moment en is afgereisd naar een andere wereld.
Waar zijn deze mensen die op de dansvloer het moment hebben verlaten en niet meer met hun partner bezig lijken te zijn?
Nee, er wordt niet aan een andere baan gedacht, ze zijn niet hopeloos verliefd en denken ook niet aan de boodschappen van morgen. Deze afgedwaalde partners zijn vertrokken naar de wereld van, zoals ik het tijdens de Revealing the Secret (RTS) noem, de database!
Deze wereld van de database is feitelijk zeer onschuldig en vooral bedoeld om het, samen met jou, zo leuk mogelijk te maken op de dansvloer. Het resultaat is, volledig onbedoeld, het omgekeerde.
What the hack is a database?
Daar, ver weg van onze danspartner, de muziek en de dansvloer, liggen alle nog niet geïntegreerde en geautomatiseerde technieken, combinaties en styling elementen opgeslagen, die we gedurende oefensessies, danslessen en feesten voor onszelf hebben verzameld.
De database van de dames is, gelukkig maar, aanzienlijk kleiner dan die van de heren en wordt vooral geopend als er nieuwe styling elementen aan de dans worden toegevoegd. Welke arm moest nu ook alweer wanneer omhoog en hoe?
Bij de heren is de database aanzienlijk groter. Bij sommigen heren is de database zo groot dat er regelmatig sprake is van een crash en een nodige herstart van het gehele systeem. Zo’n herstart is herkenbaar aan een zeer afwezige blik, gepaard gaande met een oneindige stroom van basispassen met tussendoor (als je geluk hebt) cross body leads. Hoe lang zo’n herstart duurt hangt af van de leeftijd van de database af maar kan, in ernstige gevallen, een heel nummer duren.
Het goede nieuws van dit alles is dat het niets met jou te maken heeft als je partner het moment heeft verlaten. Je hebt niets verkeerd gezegd of gedaan. We zijn namelijk maar al te snel geneigd te denken dat een danspartner het niet fijn vindt en dat het door ons komt. Dat is niet het geval. Hoe weet ik dit? Misschien had ik, jaren geleden, wel de grootste database van allemaal. En daarbij hoorde ook flink wat crashes. En dus ging ik op onderzoek uit. En door de beste dansers urenlang te bekijken (zowel live als op dvd’s en online) te onderzoeken en ze te ondervragen leerde ik wat ik inmiddels de ‘6 secrets to ultimate connection’ noem.
Hier komen ze: ‘6 secrets to ultimate connection’
Stap 1: KIS: Keep It Simple
Heren: dames hebben geen behoefte aan 387 draaipatronen maar hebben liever een beperkt aantal variaties die subtiel en kundig worden uitgevoerd in combinatie met connectie! So… keep it simple!
Stap 2: Doe waar je goed in bent Deze sluit aan op stap 1. Hoe meer je doet wat je NIET beheerst, hoe minder connectie met je partner. En dus is de tip: Doe waar je goed in bent en gebruik een dansles of een oefenavond om te oefenen.
Stap 3: Maak oogcontact Het is niet de bedoeling dat je voortdurend naar je partner blijft staren. Maak regelmatig oogcontact en wissel dit af door als man in de richting te kijken waar je haar heen stuurt.
Stap 4: Dames: reageren ipv anticiperen Als dame ben je voortdurend bezig je partner te ‘lezen’. Zodra je gaat ‘invullen’ naar wat er waarschijnlijk gaat komen, ben je aan het anticiperen. Op dat moment neem jij de leiding. Want anticiperen is het tegenovergestelde van reageren. En dus… hoe moeilijk ook; blijf in reactie.
Stap 5. Glimlach Zoals je glimlach verdwijnt als je de database in gaat, zo ga je de database uit als je glimlacht. En dus helpt glimlachen om 1. In connectie te blijven met je partner. 2. Om meer naar de muziek te kunnen luisteren en 3. Om te genieten van dat moment.
Stap 6: Dans op het niveau van je partner De beste danser past zich aan. Heren: als jouw niveau hoger is dan dat van je partner: keep it simple. Stel haar centraal, bouw het dansje rustig op en lach als er iets misgaat. Dames: als jouw niveau hoger is dan dat van hem; hou je styling beperkt tot praktische styling (breng een arm omhoog omdat deze anders vast komt te zitten) en.. gaat er iets mis: lach erom. Op deze manier geef je elkaar het dansje van je leven.
Ik hoop dat je met deze 6 stappen aan de slag gaat en mij laat weten hoe je het hebt ervaren.
- WAT HERKEN JE OF WAT HERKEN JE JUIST NIET IN BOVENSTAAND ARTIKEL?
- WAT VOOR TIP HEB JIJ OM NOG MEER CONNECTIE MET JE PARTNER TE ERVAREN?
Stel je deze blog op prijs? Deel deze dan op facebook en andere social media.
Mijn eigen frustraties:
Waar ik tegen aanloop in Limburg, is dat er in de lessen vaak weinig aandacht voor de dames is. Veel docenten in de regio de afgelopen jaren waren mannelijke docenten met een vrouwelijke assistent die niet veel zei. Een gevolg daarvan is, dat veel dames op alle niveaus, veel moeite hebben met balans, lijn aanhouden en volg technieken. Zeker als ik dat vergelijk met Eindhoven etc. En dat mannen altijd is verteld dat als de dame iets niet goed doet dat het altijd aan hun leiding ligt.
Als je dan danst met een dame en het makkelijk houd, dan loop je er toch tegen aan dat je het soms wel heel simpel moet houden en veel bezig bent met haar in balans houden, opvangen als ze zich te krachtig in een draai heeft gegooid etc. Uiteindelijk wordt je er zelf ook wel goed in om een dans leuk te maken ongeacht de moeilijkheid van de figuurtjes, maar je wilt ook wel eens je nieuwe moeilijkere technieken en figuurtjes kunnen oefenen.
Zo worden naarmate je zelf beter wordt, veel dansjes onder je niveau gedanst, en veel technieken\combinaties\figuren laat je dan maar achterwege, want je kunt ze nauwelijks met iemand dansen. Wat ook frustrerend is dat je eigen doel om lichter en minder te leiden (niet een inside turn 56712 met je dame bezig te zijn maar het op 1 tel te houden), dan vaak een beetje wegvalt. Immers de meeste dames zijn hardere leiding gewend, hebben het soms nodig en geven er de voorkeur aan etc. Ook je eigen musicality ontwikkeling leid er soms onder. Je hoort een rustig nummer met veel melodie weinig percussie, en denkt ik ga dit smooth en rustig dansen, maar je partner is een beetje over enthousiast en hoort alleen 123 567 en stuitert met harde bewegingen naast je op. Tuurlijk, je weet je aan te passen aan haar en haar tegelijkertijd te laten merken wat je wilt, maar het dansje word toch meer een ritje in een auto met iemand die niet kan schakelen dan een smooth ride with the wind in your hair.
Je wilt ook ergens de valkuil ontlopen om een groot deel van de avond met dezelfde dame te dansen, en de dames die wel beter volgen en minder “hulp” nodig hebben (nogmaals op alle niveaus, want er zijn beginners die heerlijk volgen en advanced dames die geen techniek hebben kwa volgen, armspanning, balans houden) moet je toch delen met een immer groeiende populatie goede mannen.
Je wilt ook niet de betweter uithangen die alle dames op een vrije dansavond staat te instrueren. Soms wil je eigenlijk ook niet continu energie erin hoeven steken, want sommige dames hebben dan ook weer de houding, “ja leer het me maar allemaal”. Ik denk dan toch ergens, ik heb ook 15 jaar les gevolgd, en doe het nog steeds, misschien kun je ook eens een lesje nemen als je vooruit wilt gaan.
Ik merk dus hier eigenlijk dat heren vanaf een bepaald niveau zich wel door blijven ontwikkelen en meer met hun “Basics” bezig gaan en juist de simpelere figuren beter gaan dansen\leiden, maar vrouwen lijken vanaf een bepaald niveau gewoon lekker aan hun plafond te blijven hangen, met een instelling van: “ik hoef niet meer te lessen, ik leer alles tijdens het vrijdansen wel”. Nu willen heren best energie erin steken om bij het vrijdansen een aantal dames wat zaken bij te leren, zonder overmatig de docent bij het vrijdansen uit te hangen, maar het is ook zo een zonde als je over een periode ziet dat van de 20 dames waar je energie in hebt gestoken, er nog maar 1 danst, omdat andere verhuisd zijn, kinderen hebben gekregen etc.
Overigens merk je ook dat dames veel liever dansen met een heer die hun zo sterk leid dat alles hun wel lukt ook zonder techniek, dan een heer die zachter leid, waarbij ze meer aangewezen zijn op hun eigen techniek om balans te houden etc. De alom bekend met ‘als de heer mij erdoorheen roert lukt spinnen wel’. Geldt natuurlijk niet voor alle dames, en je merkt dat de dames die dit niet hebben ook de dames zijn die wel vooruit voorbij het glazen plafond gaan, maar toch.
Dus uiteindelijk als je al 15 jaar danst, ben je terughoudender in hoeveel energie je erin wilt steken om het andere te leren. Dan wordt je maar docent, maar dat is eigenlijk ook niet wat je wilt.
En met de tijd zie je meer en meer goede dansers naar feestjes in het Noorden vertrekken. Nu is het niveau de laatste jaren wel gestegen in het Zuiden en we hebben zeker ook wel een paar erg leuke feestjes, maar toch; de frustratie blijft. Het is ook zo’n onbesproken thema. Je kunt docenten er weinig op aan spreken, en de tendens een mannelijke docent met een vrouwelijke assistent blijft.
Wat ik nu uiteindelijk doe is meer dansen met de dames die wel controle, balans etc hebben, en veel minder met nieuwe mensen dans, of met mensen waar ik niet prettig mee dans, waar ik vroeger wel nog ja tegen zei. Als ik lange nagels in mijn hand geduwd voel, iemand om de haver klap aan mijn pols rukt om zich te stoppen bij een draai, een partner zijn energie niet kan aanvoelen. Dan ben ik er eigenlijk snel klaar mee. De TED talk van Magna Gopal heeft me hierbij veel goed gedaan. Ik ben gelukkiger en heb meer dansplezier, maar tegelijkertijd vind ik het eigenlijk ook niet de juiste oplossing.
Ik hoor dezelfde verhalen overigens ook veel langs de kant. Mannen die tegen dezelfde frustraties aanlopen en dan maar in de rij gaan staan voor de dame die wel kan volgen, of naar een feestje in het noorden gaat waar er simpelweg meer van dat soort vrouwen zijn. De vrouwen die minder gevraagd worden, maar met afgunst naar de vrouwen die wel gevraagd worden: “het is vast om haar uiterlijk” Inderdaad het heeft er vast niets mee te maken dat ze netjes verzorgd is, praktisch gekleed, jarenlang les heeft gevolgd en heerlijk kan volgen, met een mooie invulling van musicality en styling die je als danser inspireert om zelf ook meer te doen. Het heeft er vast ook niets mee te maken dat zij mannen even vaak of zelfs nog meer vraagt dan dat ze zelf wordt gehaald.
Maar goed het wordt een beetje een klaagzang 😉
Ik ben het helemaal met je blog eens en herken al het bovenstaande.
Echter gebruik ik de feesten ook om te oefenen. Bij de lessen en oefenavond weten de dames wat er komt en dansen zelf door de combinatie heen (de meesten), daar hoef ik niets aan te leiden.
Daarom pas ik nieuwe combinaties gelijk toe bij feesten. Hierdoor leer ik goed leiden en van de fouten als het mis gaat. Een volgende les kan ik de docent gericht om hulp vragen.
Ik schrijf dit als vrouw met een tiental jaar dans en feest ervaring. 😉
Een ieder heeft zijn eigen energie,en je weet op een gegeven moment bij wie het dansen met elkaar als persoon goed aanvoelt.
Meestal dan, het komt ook wel eens voor dat wanneer je bij het ene feestje een super gaaf dansje met iemand hebt gedaan, dat dat bij het andere feestje toch niet zo lekker meer gaat. Je blog is heel herkenbaar, en ik vindt van mezelf dat ik ook een paar dansjes met de nieuwe garde moet dansen, en niet alleen met bekende gezichten.
Soms klikt dat ook zomaar zonder dat er veel spannende combinaties gedaan worden, maar wordt er keurig in de basis en in de maat gedanst. Dat vind ik toch wel het belangrijkste.
Je kunt nog zo lang en ingewikkeld dansen, maar wanneer je niet naar de muziek luistert en daar mee speelt blijft het voor mij bij 1 x.
Daarbij heeft ieder van nature zijn eigen bewegingen, dat moet ook matchen met die van jezelf. Dan krijg je de ultieme dansklik.