Vorige week vertelde ik je over de plaat en zijn verhaal en hoe je gemakkelijk de 1e tel kan vinden als je begrijpt hoe een salsa nummer is ingedeeld.

Verder heb ik je verteld hoe het nummer vrijwel nooit direct begint. Er is altijd eerst een introductie. Daarna  begint het  nummer en dan komt meestal de montuno. Dit is het gedeelte waar het nummer in een soort 2e versnelling gaat om vervolgens te eindigen.

Het einde heeft 2 mogelijkheden. Of het nummer eindigt midden in de montuno op een soort hoogtepunt of de montuno eindigt om vervolgens rustig af te bouwen en dan te eindigen.

DEZE WEEK DEEL 2. HET GEHEIME GETAL IN DE SALSA

Deze week ga ik je vertellen hoe alles in een salsa nummer is opgebouwd rondom één getal. Dat getal stelt jou als danser in staat om voorspellingen te doen. En het zal je verbazen hoe vaak je voorspellingen uit zullen komen!

secret

Het geheime getal binnen de Salsa is 4!

Het eerste dat je wilt weten is dat muzikanten en dansers niet hetzelfde tellen. Voor een muzikant bestaat salsa uit 4 tellen. Je zal een muzikant dan ook horen tellen: 1,2,3,4 – 1,2,3,4. Een danser telt t/m 8: 1,2,3 (4) – 5,6,7 (8). De 4e en de 8e tel worden vaak weggelaten door de dansers omdat je op de 4e tel geen pas maakt.

Voor dansers is het handig om t/m 8 te tellen omdat we nu eenmaal 2 benen nodig hebben om 2 x vier tellen te dansen. Het ene been doet de 1e vier tellen en het andere been de volgende vier tellen. Op deze manier weet de danser tijdens een les ook met welk been hij/zij moet stappen.

Als je nu naar een gemiddeld Salsa nummer luistert dan is het geweldig om te horen hoe alles is opgebouwd in deze 4 delen.

Deze week neem ik als voorbeeld een van mijn all time favorites: La Conciencia van Gilberto Santa Rosa. Luister naar het nummer en tel maar mee. Je zal dan ontdekken hoe iedere keer na 4 x acht tellen er iets in het nummer veranderd. Vind je het moeilijk om mee te tellen? Klik dan hieronder op het geluidsbestand. Daarbij hoor je mij de maat tellen op het nummer.

Tellen-Conciencia

Je zal tijdens het nummer ook ontdekken dat deze 4 x acht tellen niet altijd worden afgerond. Soms besluiten de muzikanten na 2 x vier tellen af te ronden en over te gaan naar het volgende deel in het nummer. Dit komt omdat muzikanten niet tot 8 maar tot 4 tellen. Wat voor een danser 2 x acht is, is voor een muzikant dus 4 x vier tellen.

De herhaling 

Fasten your seatbelts! Want wat ik je nu ga vertellen zou er weleens voor kunnen zorgen dat je net als Nostradamus voorspellingen kan gaan doen. En pas op! Het zal je verbazen hoe vaak die voorspellingen uit zullen gaan komen!

nostradamus

Word jij een Nostradamus binnen de Salsa muziek?

Er is namelijk, naast het luisteren naar de 4 of acht tellen nog een andere manier om naar salsa muziek te luisteren. Binnen de salsa muziek is er altijd sprake van een patroon van herhalingen. 

We onderscheiden in het algemeen: 

  1. De instrumenten
  2. De zanger
  3. Het koor

Als je in staat bent om het patroon van het nummer te herkennen, dan kan je gaan voorspellen wanneer de volgende break valt!

Als je goed luistert naar een nummer dan is er de gehele tijd sprake van een spel van call en respons (vraag en antwoord) tussen de zanger en de muzikanten die de instrumenten bespelen. Zo is er gedurende het gehele nummer een onzichtbaar gesprek gaande tussen de zanger en het koor of tussen de zanger en de muzikanten die de instrumenten bespelen.

Een mooi voorbeeld is het nummer La Ultima Rumba van Henry Fiol. In dit nummer hoor je hoe het patroon van koor – zanger – break zich een aantal keer blijft herhalen.

 

  1. 0 – 22 sec: introductie van het nummer
  2. 22 sec: Zanger
  3. 43 sec. Break
    ————————————————
  4. 44 sec. Koor (meerdere zangers)
  5. 53 sec. Zanger
  6. 1.03 min. Break
    ————————————————
  7. 1.04 min. Koor
  8. 1.14 min. Zanger
  9. 1.23 min. Break
    ————————————————
  10. 1.32 min. Meerdere breaks om over te gaan naar het volgende deel in het nummer

Vind je het lastig om het bovenstaande te herkennen? Luister dan naar het onderstaande geluidsbestand.

La-Ultima-Rumba

Als je eenmaal doorhebt hoe je deze muzikale patronen kan herkennen dan kan je veel beter inspelen op de veranderingen en de breaks in de muziek. Om deze patronen te herkennen is het belangrijk dat je actief naar de muziek luistert terwijl je danst. Dat is iets anders dan de muziek horen.

Je zal merken dat je, zodra je actief naar de muziek begint te luisteren, er nog maar weinig ruimte in je hoofd over blijft om aan je figuren met je partner te denken. Maar geloof me als ik je zeg dat dit alleen in het begin is. Door regelmatig te blijven oefenen zal je merken dat je uiteindelijk in staat zal zijn om beiden te doen; En naar de muziek luisteren en tevens je figuren (combinaties) aan te passen aan de muziek.

Volgende week zal ik in een videoblog laten zien hoe je vrij eenvoudig met je partner in kan spelen op een muzikale break.

VRAGEN

  1. Welk nummer wil je gebruikt zien worden in de videoblog van volgende week?
    Liefst een nummer waarin meerdere breaks in voorkomen.

Stel je de wekelijkse blog op prijs? Deel deze dan op Facebook en andere social media.

X