Wist je dat 80% van alle missers op de dansvloer wordt veroorzaakt door miscommunicatie? Het gaat hier niet om hetgeen we tegen elkaar zeggen maar om wat we de ander laten zien en voelen. Een zeer groot deel van deze communicatie, met je partner op de dansvloer, vindt plaats door middel van je handen!

hand

Heb je weleens met iemand gedanst die vanaf het begin af aan in je handen knijpt? Als man merk je dan dat alles daarmee wordt geblokkeerd. Je kan de dame niet meer loslaten en je kan haar ook niet meer laten draaien. Als dame kan je al snel het vermoeden krijgen dat de beste man zijn wekelijkse jiu jitsu les heeft ingeruild voor een dansje met jou. Je wordt dus niet alleen beperkt in je vrijheid door het geknijp maar je kan er ook flinke blessures door oplopen. In een eerste Salsa dansles hoor je de leraar dan ook regelmatig roepen:geen duimen‘ !

Een foute positie van je handen is dan ook de nr 1 oorzaak van alle missers die plaatsvinden op de dansvloer.

In de Salsa zijn er 3 veel gebruikte handposities die ervoor zorgen dat je, afhankelijk van het figuur dat je wilt uitvoeren, altijd de ideale handpositie kan kiezen. Zo kan de handpositie voor een cross body lead anders zijn dan die voor een cross body inside turn.

Voor Salsa dansen heb je geen duimen nodig.

Voor Salsa dansen heb je geen duimen nodig.

Deze handposities zijn bepalend voor de dame om aan te kunnen voelen wat de heer van plan is. Omgekeerd sluit een bepaalde handpositie ook een aantal andere mogelijkheden uit. Voor de heer is het dus van essentieel belang de meest comfortabele handpositie te kiezen. Voor sommige patronen/figuren zijn meerdere handposities mogelijk.

Ik noem de 3 verschillende handposities:

  1. Ballroom
  2. LA
  3. NY

1. Ballroom
Een van de meest voorkomende handposities, vooral bekend van het stijldansen. Deze handpositie is nogal traditioneel en is vooral geschikt om in een gesloten houding te dansen of een patroon uit te voeren zoals de 360. Deze positie is binnen het Salsa dansen minder geschikt om combinaties te maken met de partner.

Ballroom positie van de handen

Ballroom positie van de handen

2. LA (Los Angeles)
Bij deze positie rust de hand van de dame in een enigszins gebogen positie op de middelvinger van de heer. De wijsvinger van de heer is als enige vinger niet onder de hand van de dame geplaatst, maar erboven. Hiermee heeft de heer de mogelijkheid om zijn middel en wijsvinger te gebruiken om signalen aan de dame te geven. Deze handpositie is bijvoorbeeld heel geschikt voor een cross body turn inside.

Los Angeles Handpositie

Los Angeles Handpositie

3. NY (New York)
Hierbij zijn de ring- en wijsvinger van de heer bij elkaar. De dame houdt de heer vast met haar gebogen hand aan zijn ring- en wijsvinger. Deze zijn samengevoegd en wijzen met de vingertoppen naar beneden. Deze NY positie heeft als voordeel dat er zelden van handpositie moet worden gewisseld.

NY

New York Handpositie

Om het een stuk gemakkelijker te maken laten Vanessa en ik je in de onderstaande videoblog zien hoe je deze 3 handposities toe kan passen met je partner.

VRAGEN

1. Handenwerk is vaak de oorzaak voor dingen die fout gaan op de dansvloer.
Welke andere oorzaken zijn er volgens jou nog meer? 

2. Er is 1 handpositie niet genoemd. Weet jij welke dit is?
Bij het goede antwoord maak je kans op gratis deelname aan Revealing the Secret

Plaats hieronder je reactie

Groet,

Morry

Tip: deze 3 manieren van handposities komen uitgebreid aan bod, inclusief oefeningen, in de bootcamp der bootcamps: Revealing the Secret

X