Heb jij weleens voor de eerste keer een (dans)les gegeven? Voor een kleine of grote groep gestaan? Dan kan ook jij je ongetwijfeld jouw eerste keer nog herinneren.

Ik weet nog dat ik heel zenuwachtig was. Vragen als ‘zouden ze het wel leuk vinden’, ‘kan ik dit wel’, ‘wat doe ik hier in Godsnaam’, spookten door mijn hoofd. Best knap, bedenk ik me,  dat ik te midden van al die herrie, die zich tussen mijn oren afspeelde, in staat was om een dansles te geven. Uiteindelijk maakte deze zelf beperkende opmerkingen ruimte voor focus. Dat gebeurde op het moment dat ik mij volledig begon te interesseren in mijn cursisten en in hetgeen ik ze wilde leren en niet langer bezig was met wat ze van mij zouden vinden. En daarmee leek ik in een ander soort flow terecht te komen. Een flow waarbij de woorden als vanzelf leken te komen. Ik ontdekte al snel dat die flow stopt als je na gaat denken over hetgeen je aan het doen bent, want daarmee verplaats je de focus weer van de groep naar jezelf.Nu, jaren later, leer ik deelnemers tijdens de docentenopleiding tot dansdocent vooral te focussen op het eindresultaat. Als je namelijk weet wat je de cursisten wilt leren en je weet ook op wat voor manier, dan krijgt je boodschap een hele andere lading. Je hoeft dan niet op een blaadje te kijken om te weten wat je erna moet gaan doen. Cursisten hoeven niet 5 minuten te wachten totdat jij het volgende nummer hebt gevonden dat geschikt is voor de oefening die je wilt behandelen. Nee! Jij weet wat je wilt en hoe je het wilt en dat straal je uit in alles wat je doet.

Weet waar je heen wilt en ga ervoor.

Weet waar je heen wilt en ga ervoor.

Bovenstaande strategie werkt niet alleen voor een dansles. Je kan dit gebruiken bij iedere les of presentatie die je moet geven. 

De 1e keer dat je lesgeeft is voor iedereen anders. De één weet binnen een minuut ‘dit is het, dit is wat ik wil‘. Weer een ander ontdekt juist dat dit het NIET is. Ontdekken dat het lesgeven niets voor jou is heeft een aantal valkuilen. Het kan namelijk je onzekerheid zijn waardoor jij jezelf vertelt dat je geen les kan geven, je niet goed genoeg kan dansen etc.
Zo was mijn eigen dansen verre van goed maar ik geloofde dusdanig in het verhaal dat ik te vertellen had dat het me niet uitmaakte. Ik had maar 1 doel en dat was mensen zo goed, gestructureerd en gezellig mogelijk leren dansen. Aan dat doel is tot de dag van vandaag maar weinig veranderd en het heeft ervoor gezorgd dat ik al 17,5 jaar lang lesgeef zonder mij te vervelen.

Twijfel en onzekerheid kunnen obstakels zijn om je doel te bereiken

Twijfel en onzekerheid kunnen obstakels zijn om je doel te bereiken

Laat je dus niet teveel beïnvloeden door je eigen beperkende gedachten of die van een ander en bepaal vooral waarom jij dit graag wilt doen. Die reden zorgt voor voldoende energie om ervoor te zorgen dat het je ook daadwerkelijk gaat lukken.

Hieronder volgen mijn 4 persoonlijke tips voor de 1e les (en de lessen erna)

  1. Bereid je voor
    Een goede voorbereiding kan veel onzekerheid wegnemen.
    Ik bereid nog altijd iedere les voor. Dit zorgt ervoor dat ik een voorsprong creëer op mijn cursisten en mij vaak enorm verheug op de lessen die ik ga geven omdat ik precies weet wat ik ze wil leren en hoe hoe ik het ze wil leren.

    Een goede voorbereiding is het halve werk

    Een goede voorbereiding is het halve werk

  2. Begin – Midden – Eind
    Zorg dat je een begin, een midden en een einde hebt. Met andere woorden: weet hoe je de les gaat beginnen, wat je gaat vertellen, welke muziek je gaat gebruiken, wanneer je welke aankondiging wilt doen, en hoe je de les opbouwt en afbouwt. Zorg ook voor voldoende extra’s voor het geval je door de lesstof heen bent en zorg voor voldoende alternatieven voor het geval het oorspronkelijke plan te moeilijk of te gemakkelijker is.
  3. Focus op het einde en geniet van de weg
    Een dansles maakt meestal deel uit van een langere cursus. Stel een duidelijk doel voor de cursus en voor de les. Door te weten wat je jouw cursisten wilt leren over de duur van de cursus kan je ook bepalen hoe je dit per les wilt verdelen. Zo krijgt ook iedere les een doel waar je op kan focussen.
    Het doel is heel belangrijk maar wat minstens net zo belangrijk is, zo niet nog belangrijker, is te genieten van de weg naar het doel toe.
  4. Vier je successen en leer van je fouten
    Schrijf tijdens of na je les op wat er goed ging en schrijf op wat er beter kan. Bepaal hoe je het de volgende keer anders wilt doen.
    champagneDrink vervolgens een glas champagne op alles wat er goed ging. Het is een stuk gemakkelijker bouwen op je successen dan op je fouten.
    Natuurlijk kan je ook feedback van je cursisten vragen. Of nodig mensen uit om naar je les te kijken en vraag ze eerlijk te vertellen wat ze ervan vinden.

VRAGEN

  1. Heb je weleens les gegeven of voor een groep gestaan om les te geven? Hoe was dat de eerste keer?
  2. Wat heb jij gedaan om jezelf te verbeteren?
  3. Heb je zelf nog goede of relevante tips die ingezet kunnen worden tijdens het lesgeven

Op vrijdag 14 maart 2014 geef ik geheel gratis een 3 uur durende docententraining. Meld je hier aan. 

X