Misschien wel de meest onderschatte tool binnen de dansscholen in Nederland: Analyses!

Kranten en het internet staan er bol van: Data!

En vooral wat grote bedrijven met deze data doen. Zo is er een opmerkelijk verhaal uit de VS waar een vader van een dochter (17) ineens allerlei reclame ontvangt voor zwangerschapsproducten. Hij begrijpt er niets van. Er is namelijk niemand zwanger in huis. Hij besluit op onderzoek te gaan en wat blijkt? De shampoo die zijn dochter sinds enkele weken koopt wordt vooral gebruikt door zwangere vrouwen. En om die reden behoort zij volgens de afdeling marketing bij een groep vrouwen die weleens behoefte zou kunnen hebben aan reclame over zwangerschapsproducten. Een paar weken later moet zijn dochter iets opbiechten. Ze blijkt inderdaad zwanger.

netflixVeel data wordt gebruikt om ons leven gemakkelijker te maken. Denk aan Netflix en hoe zij, als je een paar films of series hebt gekeken met soortgelijke films of series als suggestie komt. Of Youtube die naar een paar bezoeken precies doorheeft welke video’s het meest geschikt voor je zijn.

Ontdek in dit artikel hoe je als dansondernemer, op kleine schaal, heel veel kan doen met data en de analyses daarvan.

Om te beginnen…

Waarom zou je iets willen analyseren?
In feite zou je het woord analyseren kunnen vervangen door ‘onderzoeken’. Je kan, als je over voldoende gegevens beschikt, enorm veel onderzoeken. Daarmee zet je de beschikbare gegevens om in nuttige informatie waarmee je bijvoorbeeld de kwaliteit van je danslessen kan verbeteren.

Maar voordat je iets kan onderzoeken heb je een verzameling van gegevens nodig; data. Nu weet ik dat er dansscholen zijn die alle inschrijvingen met pen en papier bijhouden. Sommigen zijn een stap verder en doen dit in Word, en weer anderen met Excel of Access. Excel en/of Access kom je een heel eind mits je de data heel consequent bijhoudt maar ik zou je aanraden om al je gegevens in een klanten administratiepakket te zetten waarmee je de opgeslagen data kan exporteren. Met deze export kan je dan in Excel of een ander pakket je analyses maken. Wil je weten welke administratiepakket wij gebruiken? Mail gerust naar morry@salsaventura.nl.

logifit-2

Wat wil je analyseren?

Ik raad je aan om te beginnen met jezelf een aantal eenvoudige vragen te stellen. Bijvoorbeeld:

  • Hoe oud/jong is de gemiddelde cursist binnen je dansles of dansschool?
  • Hoeveel mensen gaan na het volgen van een cursus door naar de volgende cursus?
  • Hoeveel mensen stoppen er en waarom?
  • Welke docent weet de meeste cursisten bij zich te houden?
  • Welke docent weet de meeste mensen in te schrijven tijdens de gratis proeflessen?
  • Hoe ver is een gemiddelde cursist bereid te reizen?

Nu zou je misschien zeggen; Allemaal leuk en aardig maar wat moet ik daar nou mee?

Nou, dat zit zo; die gemiddelde leeftijd zegt namelijk iets over de sfeer in een les. Als iemand van 18 jaar jouw dansles binnenloopt en allemaal mensen ziet van boven de 50 dan is de kans klein dat die student zich zal inschrijven. Zo ontdekten we een paar jaar geleden dat de gemiddelde leeftijd van onze cursisten bleef stijgen. Omdat wij graag een mix hebben van jong en ouder in onze danslessen hebben we toen de studentenkortingen ingevoerd. Het resultaat is dat we nu al 2 jaar de gemiddelde leeftijd aanzienlijk zien dalen.

locatie_analyse

Stel dat je een aanbieding krijgt om je danslocatie te verhuizen vanuit het centrum naar de rand van de stad. Een interessante vraag zou dan kunnen zijn: Hoever is de gemiddelde cursist bereid om te reizen om naar je danslessen te komen? Door een analyse te maken op de postcodes kan je bijvoorbeeld een vergelijking maken tussen de afstand die je cursisten nu moeten afleggen naar je huidige locatie in het centrum  ten opzichte van de locatie aan de rand van de stad. Als je bij zo’n onderzoek merkt dat 80% van je cursisten het dubbele aantal kilometers moet afleggen om bij je nieuwe locatie te komen, dan kan je beter eerst een enquête onder je klanten houden om te zien hoeveel er daadwerkelijk bereid zijn om met je mee te verhuizen.
De afstand die mensen bereid zijn af te leggen om naar jouw lessen te komen zegt ook iets over de kwaliteit van je danslessen!

Nog een interessante vraag: Hoeveel procent van je cursisten gaat er door naar het volgende seizoen en hoeveel stopt er? Als het gaat om analyses binnen je dansschool raad ik je aan om te werken met wat ik noem: ‘doorstroomcijfers’. Daarmee kan je berekenen hoeveel procent van je cursisten blijft door dansen en hoeveel procent er stopt per seizoen. Vervolgens kan het interessant zijn om diegenen die stoppen te vragen waarom ze zijn gestopt. Vonden ze de lessen niet leuk, te moeilijk, te makkelijk, te druk, te stil? Naar aanleiding van die informatie kan je dan je danslessen aanpassen.

Als er meerdere docenten binnen je dansschool actief zijn dan kan je met dit doorstroomcijfer ook onderzoeken hoeveel procent van de cursisten bij een bepaalde docent doorgaat en hoeveel er stopt en ook hoeveel er van de ene docent naar de andere overstapt. Als jij merkt dat het doorstroomcijfer van je collega aanzienlijk hoger ligt dan dat van jou, dan zou ik zeker eens naar de dansles van je collega gaan om te kijken wat hij/zij anders doet dan jij. Dit geeft een geweldige manier om de kwaliteit van je danslessen steeds verder te verbeteren.

De meeste dansers zijn geen ondernemers. Toch kan je ondernemen leren.

Binnenkort organiseren we de Dance Business Bootcamp. Daarin vertel ik je precies, stap voor stap, wat we doen binnen Salsaventura op het gebied van marketing, financiën, analyses etc. Daarnaast leer je een groot aantal tools en strategieën waarmee je leert denken als ondernemer.

Ik heb een kortingsticket voor de Dance Business Bootcamp voor je klaar staan als je een aantal eenvoudige vragen beantwoord. Klik op de groene button om het kortingsticket te downloaden.

button_download-kortingsticket

 

Stel je mijn wekelijkse blog op prijs? Deel deze dan via Social Media. 

X