fbpx

Een liedje, of het nu Salsa, Bachata of pop is, heeft meestal een introductie, een begin, een melodielijn, een hoogtepunt en een afbouw. Dat je daar als Salsa danser persoonlijk invulling aan kunt geven weten we al. Veel dames verklaren zelfs veel liever te dansen met een man die zich bewust is van de muziek dan een man die willekeurig 1001 combinaties achter elkaar plakt.
Toch gebeurt het maar al te vaak dat ik mensen op een feest zie dansen die volledig los zijn van zowel hun danspartner als de muziek.

Ook al dansen ze op de juiste tel, het lijkt toch of ze de muziek niet horen. Of eigenlijk: ze horen het wel, maar ze luísteren niet! Zo missen ze de gehele opbouw en meestal ook de muzikale breaks die in veel nummers voorkomen. Dat is jammer, want ieder nummer heeft een verhaal en verdient het gedanst te worden in lijn van dat verhaal.

plaatenverhaal

De meeste DJ’s zijn hier (helaas, zou je bijna zeggen) aan gewend geraakt en verbazen zich er niet meer over. Toch doet het ook hen wel eens pijn om dit fenomeen gade te slaan. Maar wat te denken van een live band? Een live band bestaat uit muzikanten die stuk voor stuk bezig zijn het beste van zichzelf te geven om het publiek te vermaken. Hoe voelen zij zich als hun muziek ‘genegeerd’ wordt?

Ik sprak de laatste jaren verschillende musici en allen zeggen hetzelfde: de Salsa dansers begrijpen ons niet! Om vanaf een eerste seconde van een nummer uit je dak te gaan is letterlijk zeggen dat je de muziek voor geen meter begrijpt. Je gaat dan volledig voorbij aan de magie die verscholen ligt in live muziek. En het klinkt misschien overdreven, maar voor mensen die dagelijks met live muziek bezig zijn is het een regelrechte schande om een nummer zo te ‘behandelen’. En dus klagen de live bands. Want naast het feit dat ze zich niet begrepen voelen, krijgen ze ook steeds minder opdrachten. En die minder opdrachten komen weer voort uit het feit dat organisatoren vinden dat de bands voorbij gaan aan de behoefte van de dansers. Kortom; het beroemde kip en ei verhaal.

Live bands voelen zich heel vaak onbegrepen door de dansers

Live bands voelen zich heel vaak onbegrepen door de dansers

Een jaar of twee geleden raakte ik aan de praat met een bezielde muzikant: Tommy Mac Donald. Veel van jullie kennen Tommy vanuit de live percussie sessies die hij geeft tijdens Revealing the Secret en tijdens onze docentenopleiding. Tommy hoorde mij klagen over de miscommunicatie tussen de live bands en de dansers. Ik vind het namelijk te kort door de bocht om alleen de dansers de schuld te geven. Ik vind juist dat veel live bands niet spelen wat wij, dansers, graag willen horen. Tommy was een en al oor en kort erna maakte wij een afspraak om eens te brainstormen.

Ik had bij elkaar vier klachten:

1 Live bands spelen vooral wat ze zelf leuk vinden
2. Er worden vooral onbekende nummers gespeeld
3. De nummers duren veel te lang
4. Er is te weinig variatie. Vaak hoor ik alleen Salsa en geen Bachata etc…

Tommy besloot naar aanleiding van deze klachten niet bij de pakken neer te gaan zitten, maar vormde binnen twee maanden een eigen band: Bandaventura. Een volwaardige mix van veelal bekende nummers (van Gilberto Santa Rosa, Marc Anthony, Oscar de Leon etc…), niet langer dan 3 à 4 minuten per nummer en naast Salsa ook Merengue en Bachata. Kortom: missie geslaagd!

Persoonlijk vond ik het concert van Bandaventura één van de beste concerten van Nederlandse bodem ooit. Niet zozeer door het ontzettend hoge technische niveau van de muzikanten, nee, vooral door de afstemming op de wens van het publiek. En dus, zou je denken, kreeg Bandaventura het drukker dan ooit en live muziek stond weer op de kaart in Nederland. Was het maar waar! Ondanks een aantal top optredens doofde de vlam net zo snel weer als hij was aangewakkerd en organisaties bleven vooral bij de bekende DJ’s.

bandaventura

Gelukkig was de hoop niet geheel vervlogen, want al snel kwam Masalsa terug met de beste CD die ze ooit maakten. Deze CD, onder de naam Resurrección, werd opgenomen in New York met grootheden uit de Salsa scene. En als ze ergens weten hoe je Salsa muziek moet spelen en opnemen… dan is het wel in New York. De CD werd goed ontvangen in Nederland, maar met een handjevol optredens hadden ze de gehele Salsa scene al bevredigd. En wat denk je? In New York staat de CD al weken in de top tien en Masalsa staat vooral te spelen op bedrijfsfeesten in plaats van op Salsa feesten. Terwijl ze zojuist hun beste Salsa CD ooit hebben uitgebracht!

Misschien moeten we maar eens stoppen met vergelijkingen maken tussen een DJ en live muziek. Dit zijn 2 totaal verschillende werelden. Het vergelijken raakt dan ook nog kant nog wal. Naast een live band zal er vrijwel altijd een DJ klaarstaan om de sets aan te vullen, omgekeerd is zelden het geval.

Het dansen op live muziek kan een magisch samenspel geven tussen de live band, je partner en jezelf. En het is met name de connectie met ieder instrument apart en met het geheel samen dat het feest compleet maakt. Laat je meeslepen op het ritme van de conga, raak in extase van de timbales of luister naar de klanken van de bongo. Herken de clave, swing mee op de maracas en bewonder de guiro. Aanschouw de verbinding tussen de muzikanten onderling en merk hoe ze elkaar seinen over de volgende aankomende break, overgang of einde. Het is daar waar de ware magie geboren wordt!

En vergeet niet: het is de live muziek waar alles mee begonnen is. Zonder muzikanten zou er geen DJ bestaan.

VRAGEN:

1. Waar dans jij het liefst op? Op de muziek van de DJ of een live band?
2. Wie is jouw favoriete DJ en wat is je favoriete live band?
3. Wat kunnen we doen om live muziek weer op de kaart te zetten?
4. Ga je liever naar een feest waar een DJ draait of naar een feest met een live band? En waar is die keuze op gebaseerd?

Groetjes,
Morry

X