Sommigen mensen dansen liever door in de andere zaal als de shows beginnen, anderen dringen zich door de menigte heen om een plekje vooraan te bemachtigen zodat ze kunnen genieten van de show en de dansers kunnen supporten met hun gejuich en geklap.

fernando-sosa-salsaventura

Zelf kan ik intens genieten van een groep dansers die het beste van zichzelf aan het publiek geeft, in ruil voor wat blije gezichten en een applaus. Wat mij betreft hoeven het ook niet de beste dansers te zijn. Sterker nog, soms kan een studenten team, met hun onbevangenheid en enthousiasme, meer bij mij meer teweeg brengen dan een team professionals die de bezieling vergeten zijn waarmee dit allemaal is begonnen.De meeste showdansers besteden wekelijks uren van hun vrije tijd aan training. Ze brengen 2 of meer avonden door in zweterige ruimtes voor een door zweet beslagen spiegelwand. Blaren op de voeten, spierpijn in armen, schouders, benen en billen, partners die niet op komen dagen, en nog veel meer van dit soort tegenslagen, om samen met je team eindeloos dezelfde shine of combinatie op dat ene stukje muziek uit te voeren, zodat je het toekomstige publiek in extase kan brengen.

Zweten voor de spiegel

Wekelijks brengen honderden dansers hun avonden en weekenden door voor de spiegel

Gelukkig gaat niets boven het gelukzalige gevoel van dankbaarheid als je merkt dat het publiek je inzet waardeert en jou beloont met een geweldig applaus en een complimentje na afloop van de show.

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat tegenwoordig veel shows erg op elkaar lijken. De Nederlandse top dansers zijn jaren geleden in de ban geraakt van het dansen op de 2e tel, ook wel Mambo of On2 genoemd. En hoewel de uitvoering van het dansen op deze 2e tel door sommigen showdansers ronduit belabberd is, lijkt niemand meer op het idee te komen, om een show op de 1e tel te maken. En dat is vreemd. Ten eerste omdat veel van de mindere On2 dansers aanzienlijk beter dansen op de 1e tel. En ten tweede omdat veel beginnende en intermediate dansers, en dat is tegenwoordig een groot deel van het publiek, een gemiddelde show op de 2e tel niet goed begrijpen. Veel van de gebruikte muziek (oudere Salsa nummers en Latin Jazz) komt bij een beginnende danser over als een hoop ‘pling pling’.
Shows op de 1e tel daarentegen spreken vaak, in ieder geval voor de beginnende en de intermediate danser, veel meer tot de verbeelding. Dat komt denk ik vooral omdat de meeste mensen nu eenmaal zelf op de 1e tel en niet op de 2e tel dansen. Ze begrijpen dus wat ze zien.

Wat is er gebeurt met de shows op de 1e tel?
Ter verduidelijking: De 1e tel is kenmerkend voor de Los Angeles stijl van Salsa dansen. Veel spektakel, flitsend voetenwerk en vooral het pakken van harde muzikale breaks op de 5e of de 7e tel. Deze spectaculaire stijl werd vooral populair in Los Angeles. Volgens sommigen is deze stijl ontstaan omdat dansers in Los Angeles (dichtbij Hollywood) altijd bezig zijn om op te vallen op de dansvloer in de hoop ontdekt te worden voor een rolletje in een film.

Een van de grondleggers van de LA Salsa stijl is Johnny Vazquez. Zijn shows met Olivia Dasso zorgde altijd voor veel spektakel. 

Dat spectakel uit de LA Salsa is later overgenomen door veel On2 dansers. En terwijl veel On2 dansers de spectaculaire dips, flips en tricks uit de LA stijl van dansen overnamen, integreerde de LA dansers veel technische elementen uit de On2 stijl in de LA Salsa zoals bijvoorbeeld de preparaties in het spinnen.

Een van de showteams die spektakel integreren in hun On2 stijl is Yamulee. 

Waarom is de On2 zo populair onder de gevorderde dansers?
Hoewel het grootste deel van de wereld op de 1e tel danst, is het dansen op de 2e tel vooral populair onder de gevorderde dansers. Enerzijds biedt het dansen op de 2e tel een nieuwe uitdaging, je moet als het ware even opnieuw beginnen. Anderzijds is het dansen op deze 2e tel (mede afhankelijk van het nummer waarop je danst), lekker om op te dansen door het wisselen van richting op de 2e en de 6e tel. Dit loopt bij het On2 dansen  synchroon aan de harde ‘slap’ die door de conga wordt gespeeld.

Toch blijft een show op de eerste tel ook geweldig om naar te kijken en wacht ik met geduld af hoe deze stijl van dansen wederom zijn plek op het podium terug verovert. Wat mij betreft nemen wij in het Nederland het initiatief. Wie durft?

VRAGEN

1. Heb jij een bepaalde voorkeur voor een show On1 of On2? En waarom?

2. Waarom wordt er volgens jou tegenwoordig vooral On2 gedanst in shows?

In Januari starten we met een 10 Week Challenge On1! Om deel uit te maken van dit Showproject kan je meedoen met een 10 Week Challenge Open Training! Meld je HIER aan als je interesse hebt. 

Stel je mijn wekelijkse blogs op prijs? Deel het dan op Facebook of Twitter.
Bij voorbaat dank! 

X