Ze dansen op de 1e, de 2e, de 3e en als het moet ook nog op de 4e tel. En weet je wat?

Het maakt ze ook niet uit! Als ze maar lol hebben!

Ik heb het hier over de Cubaanse dansers want die weten, naar eigen zeggen, als geen ander wat echt genieten is.

Na de eerste alinea gelezen te hebben denk je misschien dat ik een fanatieke Cubaanse stijl danser ben maar niets is minder waar. Toch moet ik stiekem bekennen dat ik intens kan genieten als ik mensen Cubaanse Salsa zie dansen. Het is ongedwongen, het is vrij en het straalt vooral veel plezier uit. Een tijdje geleden gaf ik les voor onze collega’s in Duitsland. Daar is de Cubaanse stijl al jaren erg populair. Ondanks het feit dat wij er bijna jaarlijks komen om les te geven in de LA (Los Angeles) stijl, hebben we meestal een volle zaal van mensen die eens iets anders willen proberen. Op zo’n dag besteden we veel aandacht aan LA-stijl combinaties zoals variaties op de cross body lead, de cross body inside turn, de copa etc…Dit om ze vooral te inspireren meer LA stijl te gaan dansen.

Maar ’s avonds op het feest komen we onze cursisten van die dag weer tegen en als de muziek eenmaal aangaat is er geen houden meer aan. Hun bloed begint vooral sneller te stromen door de Cubaanse klanken en de daarbij passende manier van dansen.

Maar zelfs als er een lekkere Salsa romantica wordt gedraaid…. Hoppa… weg LA stijl, weg met de copa en de double right turn…. Lekker om elkaar heen swingen en …. genieten! En het is vooral dat laatste wat ik al jaren van Cubaanse dansers hoor. Een groot deel van deze dansers vindt namelijk dat Los Angeles of New York Salsa te geforceerd en te serieus is. Het is allemaal te grootschalig, te precies (het moet allemaal op de 1 en de 5), teveel 12 in dozijn, en bovenal; zonder gevoel! En hoewel ik het met het laatste niet eens ben begrijp ik wel waarom ze dit vinden. Als je naar de velen clips op youtube kijkt van de echte Cubaanse dansers dan zie je daar dansers met een bepaalde bezieling. In die dansers lijkt een vuur te branden dat los staat van de omgeving en vooral 1 is met de muziek en met de partner.

Is het technisch altijd een hoogstandje? Niet altijd. Is het consequent op de 1e of de 2e of 3e tel? Absoluut niet. En toch stijgt hetgeen ze doen boven, datgene wat we danstechniek zouden kunnen noemen, uit en lijkt alles te kloppen met de muziek omdat ze zich boven alles laten leiden door die muziek. Ze zijn vrij. Vaak niet als mens in de samenleving waar ze deel van uitmaken, maar vrij van binnen, daar in dat moment.

Wat zijn nu de voornaamste verschillen tussen die stijlen?

Los Angeles Style

In Nederland wordt vaak beweerd dat we hier vooral LA (Los Angeles) stijl dansen. Dit is het dansen op de 1e tel, vooral in lijnen waarbij veel gebruikt wordt gemaakt van de cross body lead. Deze Los Angeles stijl van dansen is van oorsprong erg spectaculair, vol met lifts, dips en tricks. Ook niet gek.

In Los Angeles worden regelmatig dansers gezocht voor de filmindustrie van Hollywood. En dus kan het zomaar gebeuren dat je in een lokale salsaclub in downtown LA een dame in een salto voorbij ziet komen (meestal wordt ze wel door haar danspartner opgevangen trouwens). Dit doen ze in de nachtclubs dus vooral om op te vallen, in de hoop te worden gevraagd voor een rolletje in een (dans)film.

New York Mambo On2

Door de meer gevorderde dansers wordt ook veel de New York stijl gedanst, ook wel de Mambo On2 genoemd. Dit is in grote lijnen dezelfde stijl maar dan op de 2e tel van de muziek. Deze New York stijl is wat eleganter. Op de dansvloer wat minder ‘showy’ maar wel met veel ‘attitude’ en styling. Deze stijl is vooral populair geworden door Eddy Torres. Hij introduceerde de New York Salsa On2. En hoewel de NY stijl op de dansvloer vooral elegant wordt gedanst, behoren de NY stijl salsa shows tot de meest spectaculaire ter wereld. Persoonlijk vind ik dat we in Nederland vooral een mix van deze twee stijlen dansen. We dansen vooral New York stijl op de 1e tel.

Maar de Cubaanse stijl is ‘otra cosa’. In de Cubaanse dansstijl wordt essentieel anders gedanst. Er wordt meer om elkaar heen gedanst en ook de timing waarin de combinaties met de partner plaatsvinden zijn vaak heel anders dan in LA of NY stijl. Ook de muziek is anders. En anders dan veel populaire salsa bands durven de Cubaanse artiesten flink te experimenteren door verschillende stijlen te mixen waardoor je vaak een interessante fusion krijgt. Zo wordt Timba, de muziek waar veel Cubaanse Salsa op wordt gedanst wel de innovatieve versie van de Salsa genoemd.

Moeten we nu allemaal Cubaans leren dansen?

In Nederland wordt vooral LA en NY Salsa gedanst. Wil je zo snel mogelijk en met zoveel mogelijk mensen leren dansen dan is het aan te raden om eerst deze stijlen te beheersen. Maar natuurlijk is het altijd waardevol om je ook te verdiepen in andere stijlen. En dat kan, heel binnenkort!

Op zaterdag 24 juni komt Juan Carlos een Bootcamp Cubaanse Salsa geven. En dat doet hij op de echte Cubaanse manier; Con Mucho Sabor!

Klik HIER voor meer informatie over de bootcamp Cubaanse Salsa!

Door de vraag van deze week te beantwoorden maak je kans op gratis deelname aan deze bootcamp. Maar ook als je niet op de gratis bootcamp zit te wachten hoor ik graag je reactie hieronder.

VRAAG

WELKE STIJL DANS  JIJ HET LIEFST EN WAAROM? LA, NY OF CUBAN?

 

Stel je de wekelijkse blog op prijs? Deel deze dan op Facebook en andere social media.

X