Een van de grootste fouten die een docent kan maken is om een les te serieus geven. Ik zie het bijvoorbeeld aan mijn eigen kinderen. De vakken die zij het leukst vinden op school zijn die vakken waar de leukste en grappigste docent(e) voor de klas staat.

Maar hoe zorg jij ervoor dat jouw les meer wordt dan een uurtje informatie overdracht? Hoe zorg je ervoor dat mensen uit kijken naar jouw les en daar andere activiteiten voor opzij zetten? Kortom: hoe maak je van jouw les een feestje?

Maak van je dansles een feestje

Om te beginnen is lesgeven natuurlijk een serieuze aangelegenheid. Mensen komen tenslotte om iets te leren en jij als docent bent de cruciale boodschapper in dit verhaal. Toch is het belangrijk te beseffen dat mensen niet alleen maar naar een les komen om goed of beter te leren dansen. En dit is voor de meeste docenten helaas doel nummer 1 als ze een dansles geven.

Maar Morry, kom op, als mijn nummer 1 doel niet zou moeten zijn om mensen beter te leren dansen, wat zou dan mijn nummer 1 doel dan wel moeten zijn? Ik vroeg het onze cursisten.

Op de vraag waarom mensen naar een dansles komen antwoord maar liefst 55% dat ze komen om (beter) te leren dansen. Dat verbaast mij. Ik zou verwachten dat dit percentage veel LAGER ligt. 35% geeft aan dat ze komen voor de gezelligheid en 10% zegt vooral op les te gaan om nieuwe mensen te leren kennen. En hoewel het grootste deel van de mensen aangeeft naar een dansles te komen om goed of beter te leren dansen, durf ik te beweren dat ze dit niet zullen doen als de sfeer in de les niet gezellig is. En dus beweer ik dat het allerbelangrijkste principe van een goede dansles de gezelligheid is!

Nu is niet iedere docent van nature een entertainer. Toch is entertainen een skill die je kan leren. Dit zien we ook tijdens de module Entertainen in onze docentenopleiding. Daar zien we dat aankomende docenten, na het volgen van deze module, een saaie les weten te transformeren naar een feestje en dat zonder de eigen authenticiteit te verliezen.

Pas tijdens een les wel op dat het gezelligheidsgehalte niet doordraait. Als het ‘clownsgehalte’ van de docent de overhand krijgt kan dit ten koste gaan van de inhoud en zoals gezegd: mensen komen OOK om iets te leren.

Pas op dat het clownsgehalte tijdens een les niet de overhand krijgt

Pas op dat het clownsgehalte tijdens een les niet de overhand krijgt

Laten we beginnen met de eerste 6 Principes die van iedere les een feestje maken.

  1. Maak contact
    Zorg ervoor dat je contact maakt met je cursisten. Bij grote groepen kan dit klassikaal door met de gehele groep te communiceren. Bij kleinere groepen kan dit ook 1:1.
  2. Laat mensen bewegen
    Dit klinkt heel logisch voor een dansles. Toch zijn er docenten die maar 10 minuten muziek draaien in een les van een uur en 50 minuten besteden aan de uitleg. Mensen komen om te dansen en dus is een mix van uitleg en muziek cruciaal als basis voor een leuke les.
  3. Laat wisselen van partner
    Hoe meer zielen hoe meer vreugd‘ is een bekend gezegde. Ik raad je af om het wisselen verplicht te stellen. Je kan het wel sterk aanraden. Door te wisselen van partner leren mensen elkaar kennen en raken met elkaar in gesprek. Zie ook de blog: Laten wisselen van partner tijdens een les.
  4. Storytelling
    Als kind vonden we het al geweldig om naar verhalen te luisteren en voor volwassen is dat niet anders. En dus raad ik je aan om tijdens je lessen (persoonlijke) verhalen te vertellen.
    Zie ook de blog: De kracht van verhalen vertellen
  5. Humor
    Mensen beweren vaak dat humor iets is wat je niet kan leren. Dat geloof ik niet. Ik beweer dat het vooral van de mindset afhangt of iemand op een bepaald moment grappig kan zijn of niet. Als jij je als docent vooral focust op de inhoud van de les en op alle technische aspecten van een bepaalde beweging, en daar helemaal in opgaat, dan zal er minder ruimte zijn om op bepaalde grapjes te komen.
  6. Verras je cursisten
    Dit kan op allerlei manieren: dim de lichten, laat de dames met een blinddoek dansen, dans eens op andere muziek (Elvis Presley of Michael Jackson).

Probeer bovenstaande principes uit en laat mij weten hoe het voor je werkt. Heb je zelf nog tips? Deel ze hieronder in het opmerkingenveld.

VRAAG AAN CURSISTEN:
Wat vind jij het belangrijkste aan een dansles? De inhoud, de gezelligheid of de groep? (mag ook iets anders zijn)

Tip:
Op 29 september as. geven we weer een GRATIS DOCENTENTRAINING zodat je gratis en vrijblijvend kennis kan maken met onze docentenopleiding.
Onze docentenopleiding staat in het teken van persoonlijke ontwikkeling. Om les te geven moet je jezelf erg goed kennen en jezelf bewust zijn van je sterke en minder sterke eigenschappen.
Deze training is alleen voor diegenen die openstaan voor feedback, leergierig zijn, open staan voor iets nieuws en beschikken over een positieve mindset.
Meld je HIER aan.

 

Stel je de wekelijkse blog op prijs? Deel deze dan op Facebook en andere Social media

X