fbpx

Vorige week gingen we in op koolhydraten, vetten en eiwitten. 

Deze week gaan we het hebben over wat je allemaal wil vermijden of minderen. 

Wat wil je vermijden?
Natuurlijk kan ik een enorme lijst samenstellen van alles wat je niet mag maar ik zal het beperken tot het meest gangbare eten en drinken dat je wilt vermijden.

  1. Vlees
    Het lichaam heeft namelijk flink wat energie nodig om vlees te verbranden. Dit geldt met name bij rood vlees. Als je toch vlees wilt eten dan kan je kiezen voor gevogelte zoals biologische kip.Gisteravond zag ik heel toevallig hoe er een enorme groei aan het ontstaan is in de markt van vleesvervangers.
  2. Zuivel
    Wist je dat wij het enige zoogdier op de hele planeet zijn dat de melk van een ander zoogdier drinkt? Als je erover nadenkt is het te bizar voor woorden. Heb je ooit weleens een koe aan de tepel van een olifant zien lurken? Waarschijnlijk niet. Maar wij drinken de melk van een koe alsof het niets is. Dagelijks! En vaak in enorme hoeveelheden.
    De enige melk die je ooit nodig had was moedermelk. De eerste paar weken/maanden van je leven. Daarna had je geen melk meer nodig. Koeienmelk heeft als doel om een pas geborgen kalf in een paar dagen op voldoende kracht te brengen dat het zelfstandig kan lopen en grazen. Geen wonder dat maar liefst 70% van de wereldbevolking een of andere vorm van melkintolerantie heeft.
  3. Koolhydraten (beperkt)
    Hiernaast wil je de hoeveelheid koolhydraten beperkt houden. Over het algemeen krijgen we teveel koolhydraten binnen. Zo eten de meeste Nederlanders flinke hoeveelheden brood. Brood is vaak rijk aan koolhydraten. Dit wordt veroorzaakt door het ingrediënt tarwemeel.
  4. Frisdrank
    Frisdranken wil je volledig vermijden. Ze bevatten suikers en deze leveren de nodige calorieën. Frisdranken met veel suikers vergroten de kans op overgewicht als je er teveel en te vaak van drinkt. Bovendien zijn de zuren in frisdrank slecht voor het gebit. Vermijd ook de light drankjes. Zo zit in sommige light dranken het bestanddeel aspartaam. Aspartaam is kankerverwekkend en mocht jaren geleden niet worden verwerkt in voedingsproducten. Totdat een groot cola merk het toch door het senaat in de VS goed wist te laten keuren. En zo week het gevaar voor geld, want aspartaam is en blijft een gevaarlijke stof.
  5. Koffie
    Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat koffie ook goede effecten heeft op het lichaam. Zo bevat het stoffen die het risico verlagen op diabetes type 2 en de ziekte van Parkinson. Maar koffie bevat ook cafeïne wat tot nervositeit en angststoornissen kan leiden bij mensen die daar gevoelig voor zijn. Wat over het algemeen wordt aangeraden is om koffie, als je er een liefhebber van bent, te beperken tot twee kopjes per dag. Liefst zonder suiker en melk, dus zwart.

Volgende week in deel 3 lees je alles over wat je vooral WEL wil eten. 

VOEDINGSSEMINAR

Wij organiseren maandag 6 mei de volgende Opportunity Meeting! Daarin leer je meer over natuurlijke vitamines / hoogwaardige voedingssupplementen. 

Dit keer is onze speciale gast Laura. Zij liep ernstige hersenschade op door een fietsongeluk en herstelde, tegen alle verwachtingen van de artsen in, door het gebruik van hoogwaardige voedingssupplementen. 

Stel je de wekelijkse blogs voor dansers en dansdocenten op prijs? Deel ze dan op Social Media (zie knop bovenaan de pagina). Bij voorbaat dank. 

Bron:
http://www.voedingswaardetabel.nl 
www.voedingscentrum.nl 
www.mensenvoeding.nu 

X